A szabályokról

Egy teniszmeccs labdamenetekből, játékokból (game) és játszmákból (set) áll. A játék célja tömören, hogy a labdamenetek során a játékos úgy juttassa a labdát az ellenfél térfelére, hogy ütés előtt a saját térfelén legfeljebb egyszer pattanjon le a labda, ütés után pedig a háló felett átrepülve az ellenfél térfelén vagy az azt határoló vonalakat érintve érjen földet a saját térfél érintése nélkül. A játékos akkor kap pontot, ha az így ütött labdáját az ellenfél nem tudja hasonló módon visszaütni.

A labdameneteket az adogató indítja a szervával. Szerva során a labdát az alapvonal mögül, a saját térfél és a háló érintése nélkül kell az ellenfél átellenes adogató udvarába juttatni. A játokok első szerváját a jobb oldalról kell indítani, majd minden labdamenetnél oldalt kell váltani. Ha a labda az adogató udvarban ér földet, de érinti a hálót (netszes), akkor a szervát meg kell ismételni. Az adogatónak rontott szerva után van egy lehetősége egy új adogatásra.

Játék (game)

A game négy nyert labdamenetből áll, de legalább két pont különbség kell a játék megnyeréséhez.

A pontok számolása a sport kezdeti idejéből származó, nem teljesen tisztázott eredetű hagyomány szerint a következő:

Elért pontok Számolás
0 semmi
1 15
2 30
3 40
4 game

Számolásnál mindig az adogató pontszámát mondjuk elsőként. Egyenlő állásnál "[pontszám] mind", esetleg "[pontszám] egyenlő" (pl: "30 mind", "30 egyenlő" kifejezést használjuk. A 40-40 állás: "egyenlő", angolban: "deuce". A következő pont megnyerése után "előny" a pontot nyerő játékosnál. Ha a játékos két pont fölénnyel elérte a négy nyert pontot, akkor game-t nyert.  Az ellenfelek játékonként felváltva adogatnak. Minden páratlan számú játék után térfelet kell cserélni.

Játszma (set)

A játszma alapvetően 6 nyert játékból áll, de több elterjedt számolási módot alkalmaznak:

  • „Az előny játszma”: az a játékos, amelyik elsőként nyer hat játékot, nyeri az adott „játszmát” is. A győzelemhez az ellenféllel szemben legalább két nyert játékkülönbség szükséges és a játszmát mindaddig folytatni kell, amíg ezt a különbséget az egyik játékos el nem éri.
  • „A döntő játékkal befejezett játszma”: az a játékos, amelyik elsőként nyer hat játékot, nyeri az adott „játszmát” is. A győzelemhez az ellenféllel szemben legalább két nyert játékkülönbség szükséges. Ha a játékállás 6:6, a játszmát döntő játékkal fejezik be. A meccs tarthat két vagy három nyert játszmáig.

Döntő játék

Döntő játékban a pontokat egyesével számolva („Null”, „Egy”, „Kettő”, „Három” stb.) jelezzük, a játékban vezető játékos pontjait mondva először. Az első játékos, amelyik hét pontot nyer, nyeri a „Játék”-ot és a „Játszmá”-t, feltéve, hogy két pont különbség van az eredményük között. Szükség esetén a döntő játék addig folytatódik, amíg el nem érik ezt a két pontos különbséget.

 

A történelem leghosszabb teniszmeccsét 2010-ben Wimbledonban játszotta John Isner és Nicolas Mahut. A meccs több mint 11 óra hosszú volt, melyet három napig játszottak. A döntő játszmát Isner nyerte 70-68 arányban.

A leghosszabb meccs

 

Az aktuális szabálykönyvet megtalálod a Letölthető anyagoknál!

Időjárás

Weather data OK
Agárd
10 °C
Weather details

Pályázati támogatás

A Darányi Ignác terv keretében teniszklubunk 1.466.974 Ft támogatást kapott a parkerdei teniszpályák kerítés és vonalcseréjére.


ATC az interneten

A klub már az internet egyéb szegleteiben is elérhető információkkal, érdekességekkel.

 

Kövess minket mindenhol!

Facebook  YouTube  Picasa


Hírek a tenisz világából

A klub már a Facebookon is elérhető!